KLIXBÜLL

Man skal begynde nedefra

Roklubbens værftsbesøg i Vejle blev fulgt op med denne artikel i Tårnby Bladet:

Man skal begynde nedefra
Medlemmer fra Roklubben Øresund har været på studietur til de værfter, som bygger deres fine både i træ og fiber

Tekst & foto: Ulrik Klixbüll/Hanne Vinther

Takket være et legat fra Tårnby Bladet, har det været muligt for Roklubben Øresund at arrangere en studietur til et par bådeværfter ved Vejle.
Det første værft, vi besøgte, var Grejsdalens Inriggerværft, hvor ejer Lars Jungdal detaljeret fortalte om, hvordan en træbåd bliver bygget - fra kølen lægges, til båden er klar til levering.
Bådene fra Grejsdalens Inriggerværft er klinkbyggede brede turbåde, der limes sammen af mahogni plywood. De indvendige dele (lister, fodstøtter, sæder) er udført i mahogni, ask, silver spruce og origon pine. IMG 1969 Phone
At håndbygge en inrigger i træ er et stort arbejde, der tager flere måneder. Først samles hele båden, og når alt er tilpasset, og sidder på sin plads, skilles det hele igen for at blive sendt til lakering. Ikke mindre end seks lag lak skal alt træet have.
Det var utroligt spændende at se og høre om, ikke mindst fordi klubben håber at få leveret en ny 4-åres inrigger netop fra dette værft til klubbens 90-års fødselsdag 10. juli 2020.

Først i træ, så i fiber
Turen gik videre til Agerbirks Bådebyggeri. Dette værft adskiller sig fra Grejsdalens Inriggerværft ved, at her er selve skroget støbt i glasfiber, og kun alle indvendige dele er udført i træ. Det er Thomas Agerbirk, der ejer værftet, og egenhændigt gør det støbte skrog til en funktionsdygtig robåd.
IMG 1983 PhoneThomas fortalte om hele processen fra støbning af skrog, til alle lister, skot, dæk, etc. er monteret. Støbningen af skroget sker i en form, der er en afstøbning af et inrigger-skrog lavet i træ. Det skrog har Thomas lavet i samarbejde med Lars Jungdal. Konkurrenter, javist, men derfor kan man godt samarbejde.
Inden turen gik tilbage mod Kastrup, lagde vi vejen omkring Vejle havn, hvor vi af maritim interesse studerede boligbyggeriet ”Bølgen” tegnet af Henning Larsen Architects og Kirk Kapitals hovedsæde ”Fjordenhus” tegnet af Olafur Eliasson.
Studiet viste, at man ikke kan ro i inrigger under Fjordenhus, selvom der er vand under den fantastiske bygning.