KLIXBÜLL

Sensommerferie er Løkken

Nej, det er ikke en stavefejl overskriften; men et lille forsøg på et ordspil.

I år faldt vores efterårsferie lidt tildigt, så derfor kalder jeg det for en sensommerferie, og den gik til Løkken. Der havde vi lejet et hus på Hornfisken 47. Huset var Ok; men der var en del småting vi måtte påpege over for Novasol. Ikke at det hjalp en døjt; men så fik jeg da luft. Det drejede sig bl.a. om at en af dørene i brusekabinen ikke sad ordentlig fast, og en noget efterladende rengøring fra de forrige lejeres side. Nå, det skulle ikke ødelægge vores ferie, og det kom det heller ikke til. Vi havde en skøn uge i Løkken.

Årsagen til, at vi afholdt vores efterårsferie så tidligt, skyldes det forhold, at der endnu stod en firmabil i carporten, og den skulle saftsuseme have lov til at trille nogen flere kilometer. Så det kom den til.

Søndag fik jeg pottet en lille tur ind på GPSen. Den gik langs kysten og via Bulbjerg til Agger. Turen fremgår af kortet.(Klikker du på kortet, får du vist et større billede af kortet.)Tur 09092018

Vi havde fint vejr på turen, hvilket også fremgår af billederne. (Link til billeder finder du nederst i denne artikel.) Selvom området er et vi har besøgt ofte, er der altid nogen nye vinkler at se tingene fra. Tag nu for eksempel Skarreklit - eller rettere sagt resterne af den. Den så vi (sammen) første gang i 1978 få måneder inden den forsvandt fra havets overflade, og nu var vi på stedet igen kun ti dage før 40 årsdagen, 19. september 1978, for den dag hvor en storm nedlagde klippen.

Om mandagen gik turen nordpå - helt nordpå. Kursen var lagt mod Skagen og Grenen (Klik på kortet for at se et stort kort)

Tur 10092018Vejret var denne dag lidt blandet, eller som Thøger Larsen har skrevet "Byger der går og kommer, det er den danske sommer", og vi fik både sol og vand. Desværre valgte regne at ankomme da vi var ved at ase os ud på Grenen, så denne gang nøjedes vi med at kigge langt efter den. På turen mod Løkken gjorde vi et stop i Hjørring. Vi tog en lille tur op og ned ad gågaden, og måtte desværre se, at Hjørring i den grad er ramt af butiksdød. Den ene tomme forretning efter den anden.

Så blev det tirsdag og dagens tur til østkysten af Vendsyssel var plottet ind på GPSen. (Klik på kortet - åhh, du har sikkert allerede styr på det).

Tur 11092018

Det gik ad omvej og biveje til Frederikshavn for så at følge kysten ned til Hals. Her indtog vi den medbragte frokost på havnen med udsigt til et par oplagte isbrydere og Hals - Egense færgen.

Onsdag blev lidt anderledes end de to foregående dage. Der var ikke planlagt en lang tur; men derimod en "bytur" i Løkken og køretur på stranden. Løkken centrum er hurtigt overstået, og da det blæste en halv pelikan valgte vi at haste tilbage til køretøjet, og køre ned på stranden. Vi kørte hele vejen ned til Blokhus, og selvom det blæste var der mange mennesker på stranden. Det var imponerende at se hvordan blæsten kunne flytte store mængder sand oppe i klitterne.Der er ikke noget at sige til, at sandflugten kan være et problem her og der. Efter stranden stod den på indkøb i Brønderslev.

Torsdag var der dømt langfat igen. Målet var Thisted.

Tur 13092018Vi nåede, i godt vejr, frem til Thisted; men den planlagte tur op og ned ad gågaden blev skudt i sænk af den største regnbyge man kan forstille sig. Vandet vælte ned, så da vi nåede ned til havnen brugte vi den første rundkørsel som vendeplads. Typisk for det danske vejr, var vi kun kommet halvvejs til Aggersund før vejret var OK igen. Aalborg blev kun brugt til gennemkørsel, for enten er det os eller byen der er noget glat med. Vi har aldrig fundet den specielt tiltrækkende.

Sidste dag i Løkken skulle bruges på at pakke og gøre rent. Der blev selvfølgelig også tid til endnu en tur på stranden. Da "broen" over "tisserendens" udløb lige syd for Løkken var blevet undermineret af nattes regn, kørte vi til Blokhus og tog strande derfra til Rødhus hvor vi vendte og kørte op til Løkken igen, hvor broen, som vi forventede det, stadig ikke var passabel for et køretøj som vores. Snuden vendt mod syd og afkørslen ved Saltum strand.

Lørdag klokken 07:15 gik turen retur til Amager. Endnu en dejlig ferie var slut.